Als je wilt dat je auto zo lang mogelijk meegaat, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van veelvoorkomende problemen met de radiateur die ernstige schade kunnen veroorzaken.
Veel mensen denken niet eens na over de radiateur van hun auto totdat er zich een probleem voordoet.
Wat is de radiator?
Eerst is het belangrijk om te begrijpen wat een radiateur nu precies is. De radiateur is namelijk een essentieel onderdeel van het koelsysteem van je auto. Dit onderdeel is gevuld met koelvloeistof en voorkomt dat de motor oververhit raakt.
De motor van een auto verbrandt namelijk brandstof en wekt energie op. Hierdoor ontstaat er ontzettend veel warmte die vervolgens weer moet worden gekoeld. Om schade aan de auto te voorkomen, is het belangrijk om deze warmte weg te leiden van de motoronderdelen.
Wanneer je problemen met de radiator ervaart kan dit voor grote problemen aan je auto zorgen. Op https://www.signeda.nl/radiatoren-auto-c1332 kun je terecht voor de meest uiteenlopende radiatoren en andere onderdelen. Om je een idee te geven van veel voorkomende problemen aan de radiator bespreken we die onderstaand.
Lekken
Een lek in de radiator kan worden veroorzaakt door een gat of scheur in het metaal, de rubberen slangen of andere onderdelen van het koelsysteem. Dit soort problemen moeten onmiddellijk worden aangepakt om grote schade aan de motor te voorkomen.
Verstopte radiator
Een verstopte radiator wordt veroorzaakt door een opeenhoping van sediment, mineralen en vuil, waardoor de koelvloeistof niet meer goed kan circuleren. De ophoping van vuil blokkeert langzaam de doorgangen in het koelsysteem, waardoor de motor van je auto minder goed wordt gekoeld.
Oververhitting
Als de radiator van je auto niet goed werkt, kan de motor snel oververhit raken. Door oververhitting raken je motor en andere onderdelen beschadigd, wat zich kan uiten in een dure reparatie.
Roest
Denk niet dat roest alleen de carrosserie van je auto aantast. Oxidatie gebeurt overal, vooral bij motoronderdelen die te maken hebben met een constante vloeistofstroom. Een roestige radiator zal snel oververhit raken, met grote motorproblemen tot gevolg. Naast de buitenkant kun je ook de binnenkant controleren op roest – als je een bruinige kleur in de koelvloeistof ziet, betekent dit dat de radiator van binnenuit roest.
